Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?

Problemy ze stacyjką potrafią skutecznie zepsuć dzień — wie to każdy kierowca auta czy motocykla, który choć raz zmagał się z opornym kluczykiem. Gdy stacyjka zaczyna się zacinać, pierwszym odruchem wielu osób jest sięgnięcie po popularny spray WD-40 lub inne środki penetrujące. Niektórzy próbują nawet "płukać" wkład stacyjki naftą. Niestety — takie "patenty" zwykle kończą się pogorszeniem sytuacji.

Dlaczego lepiej nie stosować WD-40 do stacyjki?

Środki typu WD-40 to preparaty przeznaczone głównie do poluzowywania zapieczonych śrub czy usuwania wilgoci. Stacyjka to natomiast precyzyjny mechanizm, w którym kluczowe są zapadki, sprężynki i odpowiednie smarowanie.

Stosowanie WD-40 w stacyjce może spowodować:

  • wypłukanie fabrycznego smaru,
  • rozmycie starego smaru wraz z brudem i kurzem, co jeszcze bardziej zanieczyszcza wnętrze mechanizmu,
  • powstanie warstwy oleistej, do której przykleja się jeszcze więcej pyłu,
  • zablokowanie zapadek i uniemożliwienie przekręcenia kluczyka.

Zamiast poprawy — czeka nas kosztowna awaria.


Co najczęściej blokuje stacyjkę?

Problemy ze stacyjką to wcale nie rzadkość. Najczęstsze przyczyny to:

  • wyrobione zapadki, które nie pracują już precyzyjnie,
  • zagniecione, stare sprężynki, które utraciły elastyczność i nie unoszą zapadek jak należy,
  • wyrobione groty kluczy, które nie pozwalają elementom ustawić się w prawidłowej pozycji,
  • nagromadzony kurz zmieszany ze starym smarem, który zamienia się w twardą, blokującą masę.

W takiej sytuacji żaden spray nie pomoże — potrzebna jest profesjonalna regeneracja wkładu.


Kilka historii z życia wziętych

W naszym serwisie zajmujemy się naprawami stacyjek codziennie. Przykłady?


Jak postąpić, gdy stacyjka zaczyna się zacinać?

Nie czekaj, aż całkowicie się zablokuje! Gdy pojawiają się pierwsze objawy:

  • nie stosuj WD-40, oleju ani innych przypadkowych środków,
  • nie przekręcaj kluczyka na siłę — to najprostszy sposób na zniszczenie klucza lub mechanizmu stacyjki,
  • zdemontuj stacyjkę lub zleć to mechanikowi i przekaż ją do profesjonalnego serwisu.

Jak wygląda naprawa stacyjki w naszym warsztacie?

  • odblokowujemy i rozbieramy stacyjkę,
  • dokładnie ją czyścimy,
  • usuwamy zużyte zapadki i sprężynki,
  • jeżeli zachodzi taka potrzeba to na podstawie numeracji zapadek dorabiamy nowy grot klucza,
  • montujemy nowe elementy i smarujemy całość specjalistycznym środkiem,
  • przeprowadzamy testy, by mieć pewność, że wszystko działa jak należy.

Podsumowanie — nie warto ryzykować

Domowe eksperymenty mogą skończyć się koniecznością wezwania lawety i kosztami wielokrotnie wyższymi niż profesjonalna regeneracja stacyjki.

Dlatego lepiej:

  • zareagować odpowiednio wcześnie,
  • powierzyć naprawę specjalistom,
  • uniknąć stresu i awarii w najmniej oczekiwanym momencie.

Zapraszamy do skorzystania z naszych usług i obejrzenia zdjęć oraz filmów pokazujących, jak naprawiamy stacyjki!

Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?
Dlaczego preparaty typu WD-40 to zły pomysł na zacinającą się stacyjkę?

Produkty i usługi powiązane
Powiązane wpisy